Posilujeme tentokrát imunitu

Období leden, únor, březen bývá spojeno s různými zdravotními potížemi jako chřipka nebo nachlazení, vidím to často na svých klientech nebo členech jejich rodiny (ťukám na dřevo, ale s dětmi se už dlouho držíme zdraví 👍👍❤️).

A známe to všichni – rýma, kašel, únava a bolest hlavy patří mezi nejčastější příznaky nachlazení, když se přidá teplota nad 38°C, je tu chřipka jak vyšitá. A to nechceme že… S nachlazením se člověk se správně fungujícím imunitním systémem popere za týden, chřipka trvá trochu déle.

JAK SAMI MŮŽEME CHŘIPCE, NACHLAZENÍ  ČI JINÝM NEMOCEM PŘEDEJÍT NEBO JEJICH PŘÍZNAKY ASPOŇ ZMÍRNIT?

  1. Příjmem dostatečného množství vitamínů a potravin podporujících imunitu
  2. Zařazením konkrétních pohybových aktivit podporujících imunitu

PROČ POSILOVAT IMUNITU?

Protože nemoc vznikne pouze tehdy, pokud přemůže náš oslabený imunitní systém, naruší naši mikrobiální rovnováhu, zjednodušeně když se v našich tělech rychle přemnoží. Pro vznik infekčního onemocnění je proto potřebný nejenom pachatel (nemoc, vir, bacil…), ale i vhodné prostředí – náš oslabený organismus.

JAK ZÍSKAT V TOMTO OBDOBÍ NÁROČNÉM NA NEMOCI DO TĚLA DOSTATEK VITAMÍNŮ?

Všem nám je jasné, že kvalita ovoce a zeleniny v obchodech není nijak valná, často bez chuti, o vitamínech nemluvě. Dám vám pár tipů, jak si svůj jídelníček o vitamíny „vytunit“ 🙂, TAHÁK NA NÁKUP POTRAVIN ZDARMA STÁHNETE ZDE <<.

TIPY PRO ZVÝŠENÍ IMUNITY (ODOLNOSTI VŮČI NEMOCEM)

⇒ NAKLIČOVÁNÍ

Nakličování výrazně zvyšuje v semínkách podíl vitamínů, minerálů, bílkovin a enzymů. Podle druhu klíčků se samozřejmě liší i konkrétní složení vitamínů a minerálů, ale jsou to hlavně vitamíny skupiny B a C, minerály – například vápník, hořčík, železo a fosfor, množství chlorofilu, který regeneruje a detoxikuje a v neposlední řadě aminokyseliny, které podporují imunitní systém a metabolizmus. Prostě klíčky jsou zdrojem vitamínů té největší kvality!

JAK TO DĚLÁM JÁ

Naklíčené mungo fazolky

Do zavařovací sklenice nasypu mungo fazolky, zaliji 3 násobným množstvím vody a nechám cca 24 hodin máčet (bobtnat). Následně vodu sliji, fazolky propláchnu a nechám ve sklenici stát. Během dne cca 3-4x proplachuji tekoucí vodou, já cedím na čajovém sítku 🙂. Za 1-2 dny se objeví malé klíčky, které můžeme jíst buď samostatně, nebo v salátu či v polévce nebo na chléb. Rozhodně nevařit, přišli bychom o většinu cenných látek. (děti zelené šlupečky moc nemusí, tak je prostě vyberu).

Naklíčená řeřicha

(to miluje moje dcerka 🙂) Semínka nasypu v tenké vrstvě na navlhčenou vatu, která musí být stále vlhká. Brzy se objeví klíčky, pak lístečky, které stříháme a sypeme do salátů, polévky či na chléb.

SEMÍNKA POUŽÍVEJTE V BIO KVALITĚ, VYPLATÍ SE TO 🙂.

⇒ KVAŠENÁ ZELENINA

Kysané zelí, kimči, kvašená zelenina – tzv. pickles, obsahují bakterie mléčného kvašení, které jsou velmi prospěšné pro správné fungování střev, v nichž se imunita tvoří. Možná to chce trochu zvyk, ale nebála bych se kysanou zeleninu jíst denně.

JAK TO DĚLÁM JÁ

Zatím si kvalitní kysané zelí kupuji a jsem vděčná, když dostanu domácí. Lokální kvašenou zeleninu – pickles jsem objevila v prodejně zdravé výživy, takže i to si kupuji, ale mám v plánu se do kvašení pustit sama, dám vědět 🙂.

⇒ DOPLŇKY STRAVY

Denně užívejte kvalitní multivitaminy, například Nexgen od značky Reflex, omega 3, vitamín D, hořčík, zinek – ideálně ve formě chelátové, citrátové nebo laktát, také kvalitní vitamín C.

⇒ ROSTLINNÉ LÉKY

Zázvor, kurkuma, skořice, česnek, cibule, to vše jsou rostliny, které obsahují přírodní protizánětlivé látky posilující obranyschopnost organismu. Já je nejčastěji přidávám do jídla. Matcha čaj – obsahuje velmi vysoké množství antioxidantů, které likvidují volné radikály způsobující civilizační nemoci (chutný je s citrónem nebo přimíchaný do ovocného smoothie).

Super tip: Vitamínová pomazánka s medvědím česnekem

Nasekanou hrst medvědího česneku a 3-4 lžíce mungo klíčků rozmixujte s tvarohem nebo ricottou, pro větší sílu přidejte 1-2 stroužky klasického česneku, špetka soli. Natřete na žitné nebo kváskové pečivo, můžete posypat ředkvičkami a řeřichou. Dobrou chuť 🙂 .

⇒ POHYBOVÉ AKTIVITY

Obranyschopnost těla zvyšuje také otužování, saunování, pravidelný pobyt na slunci a čerstvém vzduchu, pravidelný pohyb, dostatek odpočinku a spánku. Patří sem samozřejmě i cvičení pod mým vedením ve fitku nebo online 🙂 viz. nabídka mých služeb zde <<.

VŠECHNY TYTO TIPY BĚŽNĚ APLIKUJI NA SOBĚ I SVÉ RODINĚ A ZÁROVEŇ ZAŘAZUJI DO JÍDELNÍČKŮ SVÝCH KLIENTŮ NEBO V RÁMCI NAŠICH KONZULTACÍ. MÁTE-LI  ZÁJEM, OBRAŤTE SE S DŮVĚROU NA MNE viz. kontakt zde<< , RÁDA VÁM V OBLASTI STRAVY A POHYBU POMOHU.

Zuzka Kotasová
Miluji fitness a vše okolo něj a jako certifikovaná fitness instruktorka a poradkyně pro výživu komplexně vedu své klienty k vysněné postavě a zdravému životnímu stylu. Můj příběh si můžete přečíst zde>>
Komentáře